NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-02-10
Skrivet av: Kerstin Cewers skrivet 2014-02-07, 15:10
Maud!
 
Om jag hade vetat källorna hade jag gärna angivit dem. Eftersom jag forskar åt en god vän utan släktforskningserfarenhet kan jag inte ha samma krav och önskemål på källor som i min egen forskning utan jag har fått små lappar, utdrag, kopior på prästbetyg etc.
Uppgifter kring släkten, bl.a. dem om dottern Julie, är både muntlig tradition och sådant som skrivits ned av någon i familjen. Det jag försöker är att vederlägga uppgifterna så gott det går i kyrkböcker och andra dokument som kan ge en ingång till pusslet.
Sådant som oäkta barn till kungar eller dansöser är aldrig lätt att hitta uppgifter om i officiella papper.
 
Om Sophie Daguin finns mycket skrivet eftersom hon tydligen var en känd och duktig premiärdansös på Kungliga Teatern, bl.a. i artikeln Sophie Marguérite Daguin, http://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/15768, Svenskt biografiskt lexikon (art. av Sven Söderman.)
Det finns också en kopia från Kungliga Teatern Stockholm, beställt 1955 av Jean Medberg, farfar till den jag hjälper, och där står att Sophies dotter Julie var gift med sidenkramhandlare Jean Medberg.
 
Gleerups-spåret har jag funnit i Svenskt biografiskt lexikon - Riksarkivet - Elgenstierna s. 437.
 
I ett tidningsurklipp från V.D. 1961-05-04 (okänt vilken tidning V.D. står för) står om två dockor, mamsell och fru Medberg, med tidstypisk garderob av eleganta kläder som skänkts till Nordiska muséet av ovan nämnde Jean Medberg. Farmor var fransyska  och aktris vid operan i Paris.  
 
Det jag är mest intresserad av är om det fanns flera Julie Medberg och av ev. släktskap med dansösen Sophie Daguin (stavade fel i första frågan). Namnen Adelaide Julie, stavade på franskt manér, kan ju vara en ledtråd.  
Och jag skulle vilja få ihop släktleden.
 
Kerstin Cewers