NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-02-10
Skrivet av: Martin Johnson skrivet 2014-01-23, 19:56
Idungatan 5, Hildur Johnsson?
 
Frågan är dels vilken församling denna gata kan ha tillhört, dels om någon har några tankar på hur jag skall gå vidare.
 
Charles Allan Johnsson (kan ha varit Karl August Jansson i Sverige enligt anteckningar i USA) gifte sig i USA med Martina Andersson från Båstad. Martina dog ung med spädbarn och dottern Hildur Johnsson sattes efter ett par år på båt till Sverige. Hildur bodde hos en aunt i Stockholm. Hildurs dotter Frances Rossi har bett oss att försöka få fram lite fakta om hennes mammas korta men viktiga tid i Sverige.
1877-01-31 föddes Charles Allan enligt konsulära papper i USA, men jag hittar inget i cd skivorna för 1890 eller 1900 på honom (bortsett från en man med det namnet i Stavnäs Värmaland, men de andra i hans familj ger inget bra resultat).
 
Charles hade enligt notering på ett kort en syster Gunilla (sedermera Pederson i USA), det skulle kunna ha varit hos henne, men vi hittar inte henne heller.  
 
Oktober 1921 till januari 1923 bör Hildur ha bott på Idungatan 5 (över gården) i Stockholm (adress angivet i brev). Jag har inte vilken församling det är och har inte Rotemanskivan (har annars bara släkt i väst och syd).
 
All hjälp och ideer mottas tacksamt, inte minst av Frances Rossi.
Martin