NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-05-08
Skrivet av: Robert Cronholt skrivet 2012-04-26, 13:09
Hej!
 
Jag söker två systrar, Anna Beata och Stina Marie Eklöf (eller Ekelöf). Det enda jag vet om dem är att de var döttrar till trädgårdsmästaren Carl Ekelöf, som dog i Tryserum 19 feb 1785. Anna Beata och Stina Marie (de enda av hans barn jag inte lyckats spåra) nämns i Carls bouppteckning (se Tjust häradsrätt FIIIa:13 sid 897). De är födda antingen mellan 1755 och 1760 eller mellan 1765 och 1780, oklart var. Moderns namn är i vilket fall som helst Margareta (Maja Greta) Andersdotter.
 
Det tycks stå i bouppteckningen att de båda systrarna bor i Stockholm, och det är det enda jag har att gå på. Jag har sökt i Stockholms mantalregister 1800-1884 utan att få napp. Det finns en spannmålsmätareänka A B Eklöf, men hon visade sig heta Anna Brita. Det finns även en jungfru S M Ekelöf i Maria Norra 1833, men det känns mindre troligt att det är en av systrarna. Vad betyder hänvisningen som anges (i detta fall 1425)? Är det sidnummer i den aktuella husförhörslängden.
 
Det känns hur som helst som att leta efter två nålar i en höstack. Någon som kan tipsa om hur jag ringar in systrarna Ek(e)löf?
 
mvh
 
Robert