NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-03-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-03-22
Skrivet av: Mie Ungar Thomsen skrivet 2012-03-20, 22:16
Min tipoldefar mecanicus Christian Frederik Møller døde i Stockholm den 20 aug 1860 og blev begravet i Stockholm 24 aug s.å. Hans enke var Lisette Dorothea Maria Møller. De var ikke bosat i Stockholm, men rejste rundt i mange lande med et panoptikon sammen med hans ældre bror Nicolai Urban Møller. De ankom sandsynligvis til Stockholm 1 juli fra Örebro. Christian Frederik Møller var født 13 maj 1814 i Budolfi sogn, Fleskum herred, Aalborg amt som 3. søn af skræddermester Thomas (Nielsen) Møller og hustru Ane Thomasdatter Homann.
Jeg har søgt om oplysninger om hans død i korrespondance mellem Danmarks diplomatiske repræsentation i Stockholm og Udenrigsministeriet i København uden resultat. Jeg har bedt om hjælp i DIS Danmark, som har søgt i Mandtalslisten i Stockholm 1860 og i alle kirkeförsamlinger i Stockholms Län - uden resultat. Familien var næppe ikke registreret med fast adresse i Stockholm eller andre steder i Sverige, eftersom de rejste rundt. I den diplomatiske korrespondancen var der dog en sag med en dansk tjenestepige hos en Musikdirecteur Møller, som var bosat på Ladegårdslandet omkring aug - sept 1860. Men nogen (en læge eller et hospital) må vel have bekræftet hans død, og nogen offentlig myndighed har vel været involveret, når en dansk statsborger dør i Sverige - selv i 1860? Måske har der stået en notits i en tidning? Jeg vil være meget taknemmelig for enhver hjælp, på forhånd tak.
Med venlig hilsen Mie Ungar Thomsen