NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-21
Skrivet av: Åke Carlsson skrivet 2011-11-14, 18:40
Sara, om man ska leta rätt på ett brottmål i domboken bör man känna till var och när domen avkunnats. I detta fall finns båda dessa uppgifter i husförhörslängden. Visserligen är texten bitvis svårtydd, men jag tolkar innehållet som att målet avgjorts i Tuhundra häradsrätt. Tuhundra härad omfattade socknarna Västerås-Barkarö, Dingtuna, Lillhärad och Lundby. Någonstans där bör alltså brottet/brotten ha begåtts.  
 
Detta är vad jag lyckas få ut av anteckningen avseende Karl Erik Lindqvist: 1869 1/11 af Tuh. H.R. dömd f 1=a r. stöld till förl. af medb. förtr. i sex år. Det handlar alltså om första resan stöld och förlust av medborgerligt förtroende. Jag är osäker på sista datumsiffran, men det ser ut att vara fråga om den 17 november, som var en onsdag 1869. Noteringen för hustrun är snarlik, men här tycker jag faktiskt att det står 1867. Jag läser detta: 1867 1/11 af Tuh. Härads R. dömd f 1=a r. stöld till förl. af medborg. fört. i fem år. Här bör man kanske hålla möjligheten öppen att det rör sig om två separata tillfällen.
 
Hos SVAR hittar jag inget mikrofilmat material som kan vara relevant för dessa domar. Jag föreslår därför att du vänder dig till Landsarkivet i Uppsala, så kan de nog plocka fram handlingarna. Det rör sig alltså om brottmål i Tuhundra häradsrätt i november månad 1869 (eventuellt även 1867). Domarna kan finnas i denna volym, som omfattar perioden 1867-70: SE/ULA/11594/A I a/25, men den saken kan säkert Landsarkivet reda ut.