NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-09-10
Skrivet av: Eva Lave skrivet 2011-08-30, 22:56
Hej Maud!
 
Tack för din hjälp, ni är helt fantastiska och hjälpsamma.
 
Jo,du har helt rätt, uppgifterna kommer från släktingar i Amerika.
 
Var hittar jag husförhören på familjen i Genline? Jag känner inte till församlingarna kring Stockholm eftersom jag mest rör mig i Skåne.
 
Berättelserna från mina släktingar är en aning diffusa och det verkade inte som man pratade så mycket om sitt födelseland Sverige.
Det man trodde sig veta var att Nils Peter var hantverkare, men inte i vilket hantverk, att han hade varit soldat , eller inkallad, och var rädd för att kallas in i det militära igen. Det fanns inte tillräckligt med pengar att ta över hela familjen direkt utan far och dotter åkte först. Troligen fanns det släkt eller vänner i Amerika som kunde hjälpa dom komma igång.
 
Han benäms som Berg i efternamn, möjligtvis Berge, Berghe. Men kanske han tog det namnet när han kom till Amerika?
Det finns inga uppgifter om när varken Nils Peter eller Sarah föddes. Däremot har jag kunnat räkna ut när de dog.
Nils Peter omkring 1910 och Sarah 1906.
 
Det enda man vet är att de var bosatta några km utanför Stockholm, men detta kan ju också vara efterkonstruktioner?
 
Man har berättat att efter att maken och älsta dottern rest före till Amerika så hjälpte Sarah (modern) sin syster, en änka med tre barn, med att städa och laga mat på slottet. Om detta stämmer vet vi ej ännu.  
Denna syster kom senare över till Amerika med sina barn men jag har inte lyckats lista ut hennes namn, men hon benämns som mrs Carlsson.
 
Det sägs att de kom till Chicago när den stora branden i Chicago utbröt. (Chicago Fire), den var i oktober 1871 så det verkar ju stämma på den punkten. Svenska ambassaden hjälpte dem i Chicago och ordnade boende i ett svenskt hem  eftersom det var svårigheter att hitta maken och dottern, det tog 6 månader innan man hittade varandra och de kunde återförenas.  
 
Jag är så tacksam för din hjälp och hóppas få återkomma om det hänger upp sig.
Vänligen
Eva Lave