NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-11
Skrivet av: Pia Lindgren (fd Gudbrand) skrivet 2011-02-04, 22:45
Hej där ute!
Har en knivig ana som jag efter 15 år fortfarande inte har lyckats lösa. Jag har tidigare gjort en del förfrågningar men har inte lyckats hitta mina svar. En ana till mig heter Anders Andersson Borg, f. 1808-01-21 i Norra Solberga i Småland. I sitt andra gifte övergav han sin hustru coh sina barn. Detta borde ha varit någon gång i slutet av 1840-talet. Enligt uppgifter från en släkting skall en son ha besökt sin pappa i Stockholm. Pappan ska eventuellt ha varit omgift och det skall ha förekommit något/några barn.  
 
Tillbaka i Adelöv där familjen bor, återfinner jag ingenstans i några böcker var mannen kan vistas. Står bara att han inte har vistats i församlingen på många år. Anders har varit soldat och där återfinns inget av intresse, då han begärde avsked innan hag övergav familjen. Ett rykte som jag har hört är att han skall ha vunnit jättemycket pengar som han skall ha gett hälften till sin fru. Ett annat är att han stred med landshövdningen runt 1855. Vad detta handlade om är oklart och jag hittar inga uppgifter om detta.  
 
Anders har alltså lämnat fru och familj och han har inte bejärt flyttbetyg hos prästen. Han vistas alltså, utan papper i stockholm. Han kan inte ha gift om sig då frun var gift fram till sin död 1871, då hon var enka. Jag hittar inte fruns bouppteckning. När deras barn avled fanns det fru/man och familj som ärvde dem.  
 
Alla mina ideér är nu slut och har ingen aning om vart jag ska fortsätta söka efter Ander Borg!