NULL Skriv ut sidan - Norum

Anbytarforum

Titel: Norum
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2015-06-05, 13:06
Hej,
 
Jag härstammar - via dottern Margareta, född den 6 januari 1785 - från makarna Per Ingesson och Elin Olsdotter i Stenung, Norum socken.
 
Elin Olofsdotter (som dog den 10 november 1811) var född den 2 maj 1752, dotter till Olof Larsson och Regina Helgesdotter (död som änka den 30 juni 1786, vid 73 års ålder) i Stenung.
 
Kanske var Regina dotter till den Helge Jonsson i Stenung Västergård som nämns i 1733 års mantalslängd?
 
Per Ingesson var född den 26 oktober 1750, son till Inge Jöransson (död den 30 april 1764, vid 59 års ålder) och Malin Svensdotter (död den 19 oktober 1756, vid 46 års ålder) i Stenung.
 
Trots idogt letande så har jag gått bet på att finna Inge Jöransson i födelseboken (eller hans hustru Malin!). De gifte sig dock den 3 december 1738 och tycks, av mantalslängderna att döma, ha bott på Stenung Östergård (Malin kan dock ha kommit från Stenung Västergård, där bonden år 1726 hette Sven Månsson, men även i Stenung Uppegård hette bonden Sven, enligt 1726 års mtl).
 
Jag har dock utgått ifrån att han var son till den Jöran Larsson i Stenung som, vid 61 års ålder, begravdes den 9 juli 1721. Enligt mantalslängderna bodde han på samma gård som en Mattis med hustru, och hans änka tycks (av 1726-27 års mtl att döma) ha hetat Barbro (en änka i Stenung med det namnet dog/begravdes den 13 juni 1731, vid 56 års ålder, enligt Släktdata).
 
Jag har dock inte lyckats finna Jöran och Barbro i Norums vigselbok, så kanske kom hon ifrån en annan socken?  
 
Den 2 juli 1693 vigdes emellertid Jöran Larsson i Stenung med Ingeborg Germundsdotter från Askerön, men hon dog några år senare (de fick dock dottern Signe år 1694, som noteras tillsammans med sin far i 1715 års mantalslängd).
 
Finns det någon som i sin forskning stött på dessa personer/gårdar och som skulle kunna hjälpa mig att komma vidare?
 
Det vore otroligt spännande.
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson