NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-14
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2009-09-28, 18:37
Hej!
Jag forskar lite i min pappas kusins fädernesläkt, som huvudsakligen kommer från Värmland. Dock hittade jag en intressant uppgift som berör Stockholm.
Den 9/1 1802 föddes ett utomäktenskapligt barn (utan känd far) i Sunne, han hette Adolf Gustavsson. Hans mor var en Lisa Sofia Ekman, enligt Hfl i Sunne AI:24 (1800-1805) sid 38 var hon född 4/6 1780 i Lindesberg. Hon kom enligt samma Hfl från Stockholm 1801 och flyttade sedan tillbaks till Stockholm 1803. Jag har inga datum, då det inte finns några flyttlängder i Sunne före 1805.
I Lindesbergs (Örebro län) FB finns ingen Lisa Sofia Ekman född 1780, men väl en född 3/6 1789. Så antingen står det fel i Sunne Hfl, eller så är det en annan Lisa Sofia. Det vet jag inte än.
 
På samma sida i Sunne Hfl som nämndes ovan ser man att även en Thure Säfström och hushållerskan Helena Svanberg kom från Stockholm samma år, 1801. De behöver förstås inte ha kommit tillsammans, men det är också möjligt att de gjort det. Lisa Sofia flyttar sedan till Stockholm 1803 samma år som en flicka från Kroppa, Britta Hornstedt, född 19/11 1780, dotter till Johan Hornstedt och Britta Bergman. Inte heller där vet jag om de flyttade tillsammans, men det är en möjlighet.
 
Men jag skulle gärna vilja veta vart hon tog vägen i Stockholm. Finns hon kanske med på någon av de CD som finns om Stockholm - är det någon som vet?
 
Hälsningar,
Gunilla från Göteborg