NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-27
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2009-07-09, 23:47
Hej Anna!

Med hjälp av Gryts husförhörslängd 1871-1875 har jag spårat Christina Sofia Lindberg, snickarenka, född Lundblad till Cathrinelund i Grytsbergs rote, Nydala (hfl sid 41). Där framgår att sonen Erik Hugo f. 6/3 1862 och dottern Elin Christina Augusta f. 5/3 1863 är födda i Nyköpings Östra. Tyvärr slutar Nyk. Östras inflyttningslängd som finns hos SVAR 1860, förutom att det också finns namn på två personer som flyttade 1861. Ingen av dessa två var dock den du söker. Någon födelsebok, för att ev. se var barnens föräldrar bodde (med sidhänvisning till husförhörslängden) finns inte (ännu?) på SVAR för de år som berörs här.  

Nästa steg får bli att följa Christina Sofia från barndomen i Lid tills hon flyttar till Stockholm. Har du själv letat där och inte hittat vart i Stockholm hon flyttade? Eller vill du ha hjälp med det?  

Jag antecknade en hel del från Gryts husförhörslängd, men eftersom du ju har klara uppgifter om din släktskap med Christina Sofia, kanske du redan har uppgifter om när hon gifte sig med Clas Albert Ersson, vilka barn hon hade i tidigare äktenskap osv? Om du inte har de uppgifterna, skriver jag dem gärna i ett senare inlägg.

Mvh
Ingegerd