NULL Skriv ut sidan - Svea livgarde (1791-1927)

Anbytarforum

Titel: Svea livgarde (1791-1927)
Skrivet av: Hans Lyshaug skrivet 2014-08-25, 22:28
Takk til Anita og Chris!
I dag har jeg besøkt folkemusikkarkivet på Hundorp og arkivaren viste meg mange noteark med  med Carl Emil Ljungrens notesktift.(også dansemelodier som Ljungren hadde komponert) Noteskriften var vakker og ryddig, og flere melodier var arrangert med 1. og 2. fiolinstemme og akkompagnement. Jeg har - uten hell - forsøkt å komme i kontakt med en person - Oskar Lundgren -boende om lag 3 mil nordover. Han er født 1938. Flaks om han er et barnebarn. Jeg er spent!  
En mann hvis far var fiolinelev hos angivelige Carl Emil fortalte at de alltid kalte Ljungren for gammelsvensken.
 Tida 1880 til 1920 var ei stor anleggstid på jernbanestrekningen som kalles Dovrebanen. Mange svenske anlegsarbeidere innvaderte Gudbrandsdalen. Enkelte giftet seg og ble fastboende i dalføret. Carl Emil synes å være en vagabond som ikke slår rot. Han holder på med sin musikk og spiller sammen med dalens spillemenn. En av dem var Ringebus Jon Stulen, en skolert dyktig musiker.                                                                             Anita tappar honom i Gøteborg. Dette blir gissningar, men vi kan tenke at han trasket nordover med fiolinen for å søke lykken i Gudbrandsdalen sammen med rallarane. Kan hende han prøvde å rømme bort fra kjærlighetssorgen. Jeg undrer meg på om vi finner en link til Svea Livgarde og om han fikk sin musikkutdanning der?
Spennende detektivarbeid!
Mvh Hans