NULL Skriv ut sidan - Svea livgarde (1791-1927)

Anbytarforum

Titel: Svea livgarde (1791-1927)
Skrivet av: Hans Lyshaug skrivet 2014-08-24, 10:45
Hei Anita og takk for hurtig reaksjon. Som du skjønner starter mitt søk etter Carl Emil Ljungren i blinde. Din Carl Emil tenkte jeg først er for gammel i forhold til min. Kan det være to forskjellige personer? Men etterhvert tenker jeg at det kan være samme mann. Jeg skal forklare: Ola Rønningen tok lærerutdanning i Elverum (øst for Hamar) og ble oppsøkt av Carl Emil der ca. 1925. Da ville Carl Emil låne Ola sin fiolin og sette opp plakater i Elverum og tilby fiolinundervisning. Ola mener Carl Emil døde i Østerdalen en tid senere. Carl Emils tragiske livshistorie interesserer meg. Hvis din og min C.E. er samme person så er han 74  75 år rundt l925. Hvordan kan C.E. knyttes til Svea Livgarde? Fines det manntallslister, avdelingsfoto, betyg på musikkutdanning o.l.? Er det sannsynlig at C.E. tjenestegjorde der i en alder mellom f. eks. 15 og 22 år? Jeg vil søke etter kunnspap om C.E. lokalt i vårt folkemusikkarkiv på Hundorp i Gudbrandsdalen. Jeg håper på flere napp (norsk uttrykk for at fisken biter på agnet) i dette forum. Mange takk igjen Anita. Du får snøballen til å rulle.
Mvh Hans