NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-23
Skrivet av: Tord Påhlman skrivet 2006-09-26, 13:16
Misstänker att du inte hade särskilt mycket nytta av mitt lilla bidrag. Svea Artilleriregementes församling var ju en icke-territoriell församling bildad samtidigt som det ursprungliga Artilleriregementet år 1794 styckades upp i flera regementen och bl a Svea Artilleriregemente bildades. Medlemmarna i en icke-territoriell församling kunde ju bo varsomhelst, så att om änkan kvarstod i församlingen innebar det inte nödvändigtvis att hon bodde nära regemntet. Jag vill även korrigera mig på en punkt: Gamla A1 vid Valhallavägen 117 i Stockholm användes länge av Sveriges Television men disponeras nu av Försvarshögskolan. Regementet flyttade in där 1877 och lämnade anläggningen 1946, då man flyttade till Rissne i Sundbyberg.
Jag vet tyvärr ingenting om Artilleriregementets tidiga historia, men jag gissar att regementets Stockholmsdel (Artilleriregemtet var ju landsomfattande) höll till på Gärdet/Ladugårdslandet/Östermalm, d v s där de flesta övriga stockholmsregementen huserade. Jag föreslår att du kontaktar Krigsarkivet, de kan säkert ge dig värdefull information och litteraturtips.
Vid sökning i Register till mantalsböcker 1800-1875 hittas Elisabeth Kling, enka år 1800 och 1810, men inte senare, vilket väl tyder på att hon avlidit eller flyttat från Stockholm. Hon är bokförd i mantalsskrivningsdistrikt Ladugårdsland övre, vilket tyder på att hon bodde i närheten av regementet. Har du möjlighet att ta dig till Stockholms stadsarkiv kan du beställa fram mantalslängd och se mer exakt var hon bodde.
Kan nog tyvärr ej bidraga med mer.