NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-23
Skrivet av: Tord Påhlman skrivet 2006-09-25, 14:47
Enligt min gamla Nordisk Familjebok, tryckt på 1940-talet, var en minör en i sprängteknik och minstrid särskilt utbildad ingenjörssoldat. Nu handlade ju ditt inlägg om artilleriet, så detta är väl inte helt tillämpligt. Står även i boken (Familjeboken alltså) att benämningen förekom på en underbefälsgrad inom kustartilleriet. Min gissning är att det i ditt fall handlar om den lägsta underbefälsgraden inom artilleriet, eftersom han sedan blir constapel och sergeant. Artilleriet har alltid haft en del avvikande benämningar på vissa befälsgrader. Ända in i nutiden hette det inom artilleri och luftvärn (tidigare luftvärnsartilleri) vicekonstapel, konstapel och styckjunkare i stället för vicekorpral, korpral och fanjunkare inom andra arm?truppslag. Min gissning är att en undermineur var ungefär detsamma som en senare vicekonstapel, men det finns säkert de som vet bättre. Beträffande regementets (A1) placering har det åtminstone i modern tid legat vid Valhallavägen i Stockholm, kasernerna används sedan länge av Sveriges Television. Därifrån flyttade man till Rissne i Sundbyberg, sedan till Linköping (där man övertog det nedlagda Lv2:s kaserner).