NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-06
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2007-04-08, 16:22
Tack för ditt engagemang Lisa!
 
jag fann också CC Fries födelsenotis och sanningen är att jag satt bara och fånstirrade först då den ena polletten efter den andra ramlade ner.  
 
Till saken hör att jag är bosatt i Stockholm och tycker det är kul att ta reda på mer information om olika platser i Stockholm och varför gator, torg, parker etc har fått sina olika namn.  
 
Ute på Waldemarsudde på Djurgården finns något som heter Friesens Park. Vid något tillfälle läste jag att i slutet på 1700-talet fram till början på 1800-talet ska Waldemarsudde ha ägts av en Grosshandlare Carl Magnus Fris/Fries (stavningen varierar). Han lät anlagga en park på södra Djurgården som uppkallades efter honom. Vid hans död 1808 övertog hustrun Christina Nordström Waldemarsudde och förvaltade den byggnad och linoljekvarn som hennes make låtit uppföra. Vidare ska hon ha avlidit 1835 och deras ättlingar ska då ha sålt allting.  
 
Nu är jag inte helt säker på att det rör sig om samma personer men jag tänkte kasta mig över Storkyrkoförsamlingens dödbok för 1808 och kontrollera om C.M Fries möjligen avlider då.
 
Helene