NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-10
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2005-01-29, 02:32
Hej igen!
 
Tack,tack och åter tack! Ni är otroligt snabba och hjälpsamma båda två.
Naturligtvis är jag införstådd i att Emma var anställd som piga,men arbetet i ett enpersonshuhåll ? kan knappast vara lika betungande som i en familj.Eftersom Emmas vistelse hos fam Schaffer blev så kortvarig,
spekulerar jag i,att denna anhalt kan ha varit ordnad redan i Skåne genom en rekommendation.Emma var en mycket företagsam kvinna och när hon väl hamnat i Sthlm,så kan det tänkas,att hon sökte sig till en f.d.handarbetslärarinna (det kallades ju så förr)eller en f.d.innehavare av en broderiaffär(om det nu fanns vid denna tid)Justina Klasson skulle kunna varit rätt person,eftersom det är uteslutet,att Emma lärt sig brodera utan handledning.Om de då dessutom var trosfränder(Emma tillhörde Baptistsamfundet) är det inte uteslutet,att dessa två kvinnor kom på god fot med varandra.Möjligt är också,att Emma genom kontakter med församlingsmedlemmar lyckats bli hänvisad till någon handarbetskunnig person.Var Emma lärde sig brodera är kärnfrågan för mig.
   Man kan inte utgå ifrån,att ALLA PIGOR BLEV ILLA BEMÖTTA och fick slita ont.Jag har belägg för motsatsen i andra sammanhang. Det fanns faktiskt godhjärtade människor även förr.Självklart behöver inte en hypotes vara negativ.I så fall hade jag inte vetat, vad jag vet i dag,men det tar tid och alla dörrar måste hållas öppna.
   Enligt Emmas egna anteckningar i sin amerikanska bibel så blev hon (citat) omvänd  till Gud i juni 1877 genom söndagsskolan.Det fanns baptister bland hennes äldre släktingar och eftersom baptister inte var väl sedda i Svenska kyrkans församlingar,kan detta ha varit en anledning till hennes emigration till Danmark.Hon döptes i Helsingborgs Baptistförsamling 27 febr.1887,precis innan hon emigrerade till Danmark och blev upptagen i Fredskapellet i Köpenhamn 16 mars 1902 kort tid innan hon emigrerade till USA.Allt enligt hennes egna notiser.
   På grund av hennes religiösa läggning och hennes senare resor kors och tvärs i USA som evangelist(jag har belägg för detta)funderade jag tidigare,innan jag funnit hennes inflyttning i Stockholm,på om hon gick på Betelseminariet under sin korta vistelse i Sthlm.Efter kontakt med Betelförsamlingen i Sthlm fick jag reda på,att seminariet inte hade kvinnliga elever på 1880-talet.(Kan vara bra att veta)
   Per Anders Fogelströms alla böcker står i en bokhylla hemma hos oss,men det har ej varit aktuellt för mig att läsa dem,men jag vet från andra skidringar,att det var mycket eländigt i Sthlm liksom annorstädes i landet.Min man kontaktade Fogelström medan han levde och erhöll genom honom kommentarer och noter till Krigens barnFinns det kommentarer även till Fogelströms andra böcker?
   Jag har tittat på Stadsarkivets hemsida om Rotemansarkivet,så jag har en hum om vad det innehåller.Tack för tipset!
   På måndag byter jag dator.Därför har jag lite att ordna med,så nu får mamsell Klasson vila i frid tills vidare, även om jag undrar hur länge hon bott på Baggensgatan,var hon bodde tidigare och vad hon sysslat med under sin krafts dagar.
   Jag förstår,att mina utgångspunkter skiljer sig avsevärt från vad som är brukligt i denna spalt,men - frågan är fri - sägs det ju.
 
   Hälsningar Ann-Marie