NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-10
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2005-01-26, 03:39
1000 och åter 1000 tack till Maud och Tord,som hjälpt mig att finna uppgifter om moster Emma!
En sten föll från mitt hjärta! Det var en intuition i en dröm,som sa mig,att jag skulle vända mig till Anbytarforum.Sedan länge är jag av den åsikten,att intuitioner ska man alltid följa.
    Jag måtte ha fått hjärnsläpp av överrumpling,
när jag läste i boken om Lambergs kappaffär,som också syns på kortet jag fått.Att Emma titulerades piga,visste jag ju redan från in-och utflyttningslängderna,men de datum jag läste överensstämmer inte med dem du gav mig Maud,men srunt i det. Sådant händer!
   Det var ju så på den tiden,att när en flicka från landet fick sin första plats,så var det som piga.Hennes syster,som blev sjuksköterska,hade flera pigplatser i s.k.bättre familjer i begynnelsen,men däremot ej min farmor som var yngsta dottern,vilka ju ofta fick bo kvar hemma till dess giftermålet stod för dörren.Trots detta har jag svårt att tänka mig Emma som piga,så hon passade nog bättre hos mamsell Justina Klasson än hos familjen Schaffer.Vem vet - kanske var det hos Justina hon lärde sig brodera och ev.även att spela.Emma spelade minst tre olika instrument redan som mycket ung,vilket fotografier bevisar.
   Jag har släktforskat i över 40 år(med några års uppehåll då barnen var små) men aldrig haft någon anledning att söka i Stockholm och känner därför inte till rotemansarkivet annat än till namnet och vet ej hur det är uppställt.Jag förmodar att det ersätter husförhörslängder och församlingsböcker från denna tid på annat håll i Sverige.Dessa vanliga källor finns väl inte för Stockholm på 1880-talet?
   Det blev ett märkligt sammanträffande med de gatuadresser,som ni gav mig.En gammal klasskamrat och bästis i åk.1-3 och sedan i realskolan har bott både på Själagårdsgatan och Baggensgatan,men henne har jag ej träffat på över 50 år.
            Än en gång:Tack för hjälpen!
 
   Finns det möjligen någon,som utan att leta vet någonting om mamsell Justina Klasson f.1824 i Stockholm?
 
M.v.h. Ann-Marie Gidå