NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-10
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2005-01-24, 01:58
Hej på er alla,som forskar i Gamla stan!
 
Jag är född i Helsingborg,men sedan snart 45 år trollhättebo. I somras besökte vi Ramsele och SVAR på vår semestertripp.Där letade jag i alla Stockholms församlingars ut-och inflyttningslängder efter min farmors syster.(Jag skriver om min farmors släkt)Med mig hade jag både in-och utflyttningsdatum på ett ungefär och till sist fick jag napp.
Hon hade varit skriven i Storkyrkoförsamlingen och där bott på Västerlånggatan 44. Tiden i Ramsele var knapp,så jag hann inte söka efter henne på CD?n Gamla stan,men tänkte att det kan jag få möjlighet att göra senare.Men det visade sig,att denna skiva inte finns på Trollhättans bibliotek och att den person,som jag trodde hade Gamla stan på sin dator inte längre har det.
 En bekant på genomresa  i Stockholm ombads fotografera Västerlånggatan 44.I boken Gamla stan med slottet och Riddarholmen fann jag att JG Grönstedt & Co hade punschtillverkning i källaren och att Lambergs kappaffär fanns i detta hus, när farmors syster bodde där,liksom den fortfarande gör.
Jag vet inte hur innehållet på Gamla stan -skivan är uppställt,men med erfarenhet av Sveriges befolkning 1970 vet jag, att man kan få fram samtliga,som var bosatta i en fastighet.Naturligtvis undrar jag, vem hon bodde hos och vad hon sysslade med under den korta tid hon var bosatt i detta hus.Kanske var hon ändringssömmerska eller elev i sömnad eller något liknande.Antagligen går det inte att få fram någon titel på henne,men jag skulle gärna velat göra ett försök.
Senare i livet var hon mycket kreativ och en komplett brodös.Hennes alster är konstverk,vars like man sällan skådat och jag har flera av dem i min ägo.
Hennes data är följande:
Emma Kristina Lundqvist f. 15/10 1865 i Strövelstorp,Kristianstads län.Inflyttning i Stockholms Storkyrkoförsamling 12/9 1885 och utflyttning därifrån 20/4 1886.
Senare emigrerade Emma till Danmark och därifrån till USA 1902,men hon återkom till Sverige 1926 och jag har många underbara minnen av Emma.I Danmark arbetade hon som sällskapsdam med handarbete som specialite, men i USA var hon evangelist.Emma var ogift hela livet.
Jag känner faktiskt ingen forskare i Stockholm och skulle därför bli jätteglad om någon,som har tillgång till CD\n ville kika i den åt mig och anteckna vilka som var bosatta på Västerlånggatan 44 under åren 1885-86.
Jag väntar med spänning! Tack på förhand!
 
M.v.h.
Ann-Marie Gidå.