NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2015
Skrivet av: Mikael Hansson skrivet 2014-08-01, 19:28
Hej,
 
Jag soker information om min mormor Astrid Maria Andersson som foddes i Matteus forsamling den 1911-11-12.  Fadern ar okand, moderns namn var Emelie Maria Andersson och det finns en address, Tomtebog. 41 i Fodelseboken (Matteus kyrkoarkiv, Fodelse och dopbocker, SE/SSA/6024C I/4 1911-1912 lopnummer 926).  
 
Astrid flyttade kort efter fodelsen till Jerlåsa 1912-05-28, hennes mor stannade i Stockholm och fick barnhemsbarnsnummer 11364 (1912 Inflyttningsbok för Jerlåsa löpnummer 12). Sokning i Stockholms stadsarkiv ger träff på Astrid  http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /10_11364.pdf. Några frågor som jag har på denna är:  
1. Uppe i hogra hornet star det om en livrantebok med nummer (?) 181900, kan man fa tag pa den och vad kan man i sa fall lasa i den?  
2. Bakom moderns namn finns ett litet x, vad star detta for, en notering nedan sager nagot om 1926.  
 
Angaende modern Emilie Maria Andersson sa ar det mesta okant for oss, men i Astrids fodelsebok star det att hon ar fodd 1882-01-20, sokning i Stockholms stadsarkiv, Rotemansarkivet ger att Emilie som i Rotemannen heter Emilia ar fodd i Järnboås, Örebro län och att att hon jobbar som piga. I Riksarkivets Folkrakningar (Sverige befolkning) 1910 sa hittar man ocksa Emelie Maria Andersson (stavar har Emelie) och att hon da jobbade som piga i Familjen  D'Aubigné, Alf Armand Christoffer i Nacka. När man söker på Emelie/Emilia i Jarnboas fodelsebok fran 1882 sa finns ingen sadan, men en Hilma Maria Andersson fods i Järnboås 20/1 1882 enligt Fodelseboken (1882 nummer 5), jag kan inte lasa allt vad som star i ovrigt pa sidan, men fadern ar okannd ser jag. Vad som sagts ar ar att Hilma troligtvis byter namn till Emilia (eller Emelie). Hon flyttar från Järnboås till Gällersta 1904 (Utfl längden), men det går inte att hitta henne i inflyttningslängden för Gällersta eller i Husförhörslängden. Slutsatsen är att hon troligen ändrade sig och begav sig kanske till Stockhom i stället. Ut CD skivan Rotemannen kan man se att hon bodde på Balderg 6 1914-16 och står som tjänarinna, ogift. 1918 bor hon på Grev Turegatan 51, Karlavägen 8 och 40. Därefter syns hon inte i Rotemannen mer.  
 
Finns det nagon som kan saga nagot mer om Emelie/Emilia, vem hon var, kanske vem hennes moder var jag gissar att hon kan ha hetat Anna Stina Ersdotter och att Emilie , och nar/var hon dog sa vore det mycket uppskattat. Astrids far tror vi inte gar att hitta, men skulle det finnas nagon med information sa vore det ocksa enormt uppskattat, vi har i famlijen forskatt i detta under manga ar.  
 
Tacksam for all information.
 
Mvh,
Mikael