NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2014
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2014-09-13, 23:28
Ja, Maud när jag tittar i Storkyrkoförsamlingens inflyttningslängd för 1840 och något år därefter finns ingen Nils Pettersson Lindgren f 1791 i Ask Malmöhus län inflyttad. Jag har kollat med mantalsregistern för 1845 0ch 1855 Han finns inte upptagen där.
 
Hans bror Tunnbindaren Anders Pettersson f 1799.03.16 i Ask efter att ha flyttat en del mellan församlingarna i Sthlm, hittar jag i mantalsregistret för Maria Magdalena 1835 tillsammans med sin hustru Gustava Eisabeth född Tollin f 1804.02.10. Jag tycker det verkar som om  anteckningar om flytt inte rigtigt stämmer ibland.
Det står i Klara utflyttningslängd att Anders Pettersson flyttar till Adolf Fredrik 1831. Där finns ingen ant om någon inflytt istället dyker han upp i Maria utan ant. om inflyttning i Marias hfl AI a/37 (1834.1835) sid 318 i nästa längd finns de inte med på den adressen. det är första gången jag försökt följa några personer i Stockholm och det är väldigt förvirrande.
 
Det är ju svårt att veta om de flyttat från Stockholm eller om de finns i någon församling i Stockholm, men då jag inte vet var, är det svårt att söka igenom alla Stockholms husförhörslängder.
 
Jag har kollat med folkräkningarna och sökt på Nils Lindbergs barn Anders Wilhelm( f 1823 i Bona, Ekerö, Sthlms. län) om han eller hans syster Elna Amalia Charlotta (f 1832 i Maria förs. Sthlm.) fanns med . Inget resultat i 1880,1890,1900 års folkräkning. Jag har tyvärr inte skivan begravna i Sverige men den kanske inte omfattar Stockholms stad?
Ja, nu vet jag inte om det är så mycket mer att göra?
 
Hälsningar Hans