NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2015
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2015-01-16, 14:04
Hej Anita!
Tack för ditt svar Anita. Någon har satt ut datumet 19/9 1690 på Geni för Inger Nilsdotter. Undrar var den exakta uppgiften kommer från. Almegius skrev 1982 bara årtalet 1690. Det är ett av barnen med Bamse (Henrik Bamsesson) som är min ana. Han tog vägen över Resteröd med sina 4 barn där ytterligare en son föddes. En av Henriks döttrar blev min mmfmmm. Hennes dotter bildade familj på Tjörn. Hon hade sänts dit till sin morbror (som redan bodde där och var skomakare) när hon själv blev änka och måste ta pigjobb för att försörja sig. Hon flyttade till sin dotter på Tjörn när dottern bildat familj.
Det tog mig 20 år att hitta hennes rötter.
 
Den sonen som du nämner att Bamse hade måste vara Rasmus som var född 1725 i Myckleby. Men han hade ytterligare en son som inte finns med i Myckleby födelsebok. Han hette Henrik och finns som gift den 9/11 1760 hos Släktdata. Där står att han kom från Härröd Röra. Kan det vara så att familjen flyttade till Röra och att Henrik fötts där?  
 
Henrik gifte sig och fick därefter i Myckleby 4 barn innan han med familjen 1769 flyttade till Resteröd. Det finns en uppgift om flyttningen till Resteröd 1769 i Forshälla, Forshälla C:2 (1714 - 1751) bild 1400/sidan 267.
 
Mvh
Ingemar