NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-07
Skrivet av: Leif Essefjord skrivet 2010-04-26, 21:45
HEJ.
Jag har en svårknäckt nöt. Jag söker föräldrar till en Lars Ollenberg född 1731, enligt kyrkböcker i Torshälla. Var är icke känt. Han fick burskap i Torshälla 1763-08-21 och fick mästarbrev som murare 1776, också i Torshälla.
Nu är mitt huvudspår en annan Lars Ollenberg som skulle kunna vara hans far. Denne Lars Ollenberg vigdes i Maria Magdalena församling 1721-10-21 med Catharina Pärsdotter. Han var enligt notisen i vigselboken Kungl. kläddräng. Till yttermera visso lystes det också 1724-10-10 för Catharina Ollenberg och en Johan Frisk från Lindesberg i Maria Magdalena. I notisen står det att Catharinas far var kläddrängen Lars Ollenberg. Catharina kan ju ha varit en dotter till Lars Ollenberg i ett tidigare äktenskap.
 
Jag har sökt i Maria Magdalenas födelseböcker från 1721 och ett antal år framåt utan att finna något barn vars föräldrar var Lars Ollenberg och Catharina Pärsdotter. Inte heller har jag kunna finna att Catharina Ollenberg och Frisk fått några barn. Var de här paren bodde har jag inte heller kunnat lista ut.  
 
Finns det någon därute i släktforskarvärlden som kan hitta något uppslag åt mig?
 
Med vänliga hälsningar
Leif Essefjord