NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-13
Skrivet av: Stefan Dake skrivet 2010-01-12, 14:14
Hej Pierre!
 
Att hon står som utflyttad 1/5 1925 men med samma adress beror på att detta datum utbröts Högalids församling  ur Maria. Hon hamnade alltså i en ny församling. Vad notisen om utflyttning 17/1 1927 står för vet jag inte riktigt. Rotemansinstitutionen hade ju då upphört. Det kan vara en efterföring. För Högalids församling finns hos SVAR tyvärr bara lysnings- och vigselböcker (1925-1967) samt dödböcker (1925-1936). Övriga längder är PuL- eller sekretessmärkta.  
Vad gäller de saknade barnen så finns de faktiskt med i Rotemansarkivet. Om du markerar Olga för perioden 1908-1913 så ser du i rutan för 'Hushåll för markerad person' två poster 'Öz[Kod],Person . Det är sannolikt dessa barn. Stadsarkivet tillämpar nämligen i Rotemansarkivet fortfarande 100-årssekretess. Om du nu, när du har Olga markerad, väljer 'Samma hushåll' i menyn till vänster och sedan markerar någon av dessa anonymiserade personer och väljer 'Samma individ', så får du fram uppgifter om födsel, flyttningar och död.
 
När det gäller förhållandet med utbrutna församlingar är det så här:
 
1/5 1906:
Engelbrekt och Oscar utbrutna ur Hedvig Eleonora.
Matteus och Gustav Vasa utbrutna ur Adolf Fredrik.
 
1/5 1907:
Sofia utbrutet ur Katarina.
Jakob utbrutet ur Jakob/Johannes.
 
1/5 1925:
S:t Göran utbrutet ur Kungsholmen.
Högalid utbrutet ur Maria.
 
Sedermera bildades Stockholms Domkyrkofösamling när man slog ihop Storkyrkoförsamlingen (Nikolai), Klara och Jakob. Men det var för bara 20 år sedan, 1989, och har väl mindre relevans i detta sammanhang.
 
Detta kan ju vara ganska förvirrande. Trots att jag vet om det missar jag det själv ibland (läs: ofta).
 
Hälsningar
Stefan