NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-02
Skrivet av: Fredrik Bensch skrivet 2006-03-28, 22:14
Bo och Maud!
 
Tack för Erat engagemang.
 
Olof Fredrik Ekenberg avlider 1862-08-10, och Maria Elisabeth flyttar till Örebro 1874-11-05 (uppgiften ej kontrollerad), varför de inte finns med på Söderskivan.  
 
Jag har varit inne och tittat i Allmänna barnhusets rulla, där tyvärr ingen information om barnets föräldrar ges. Den enda ledtråden jag har är egentligen moderns ålder, som i födelseboken sägs vara 24. Detta borde indikera på att moderns identitet inte var oviss. Varför inget namn anges vet jag inte, kanske var detta ett vanligt förfarande i Stockholm vid denna tid?
 
Wendela Aurora var mycket riktigt född 1834-10-01 i Södertäljs stfs. Utöver Maria Elisabeth (om det nu är Wendelas dotter) så får hon, vad jag vet, två barn:
Julius Martin f. 1866-07-01 Pro Patria, och Hjalmar Vilhelm f. 1868-01-11 i Katarina fs. Maud, du nämner att det möjligtvis kan finnas noteringar om henne i Fattigvårdens arkiv. Jag är inte riktigt orienterad i den typen av arkiv, med det är något jag får försöka sätta mig in i.  
 
Wendela Aurora dör som sagt 1880-08-10 i Danviks fs. Eventuellt kan det kanske finnas någon bouppteckning som kan ge någon ledtråd. Annars verkar alla andra vägar vara stängda..?
 
Enligt hörsägen så ska Maria själv ha dryftat något om att Wendela var hennes mor, men det skulle kännas skönt att ha något stöd för detta även i källorna.
 
/Fredrik Bensch