NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2007
Skrivet av: Veronica Kronhamn skrivet 2006-10-24, 15:59
Hej!
 
Finns det någon som känner till Båtsmannen Olof Jonsson Tälgeknif? Han anges vara född 1760 och gifte sig 1781 med en Margreta Christophersdotter född ca 1756. Vid vigseln anges de båda komma från Grinsby. 1781 blir han antagen som båtsman och får namnet Tälgeknif. Samtidigt flyttar de in på torpet Myra , under Ö Bogane. Där bor även den avskedade RB Anders Täljekniv. Här föds tre söner, Hendrick 1781, Olle 1785 och Johannes 1787. Redan 1789 dör Margreta. 1792 gifter Olof om sig med Stina Andersdotter från Långelanda. Då flyttar han till torpet Vrinken ? , därefter till Ödegjärdet under Åker. Olof T dör på Torpet Trinten i Långelanda 1797. Dessa uppgifter har jag fått från Släktdatas register över födda, vigda och döda.En del har jag även tolkat ur mantalslängderna för Myckleby.
Vad jag undrar över är: Varifrån kom Olof Jonsson-Tälgeknif? Samma med Margreta Christophersdotter. Har funnit en Margreta född 1756 med en fader Christopher. Men vem var han och vad hette modern?
Till sist men inte minst vad hände med barnen? Det är i första hand Olle vi är intresserade av. Han är född den 27 maj 1785 och min man har en ana som heter Olle Olsson och anges född den 27 maj 1782. I noteringarna ser det ut som om han begått nattvarden i Myckleby.  
 
Tacksam för alla tips.
Hälsningar
Veronica