NULL Skriv ut sidan - Myckleby

Anbytarforum

Titel: Myckleby
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2015-12-24, 15:11
Lisbeth,
Det låter vettigt det du säger och jag tolkar det som att brodern blev förmyndare och giftoman för Kerstin i och med att föräldrarna avled. Jag vet inte när Kerstin var född men det kanske inte spelar någon roll när det gäller ogifta kvinnor vid den tiden. De behövde ha en förmyndare?? När det gäller hennes föräldrar så tycks det vara så att fadern var Henrik Månsson och då hittar jag ingen lämpligare kandidat än den Hindrik Månsson som avled i Hellene den 30/12 1759 som änkeman. Både namn och plats stämmer. Namnet är dessutom så pass ovanligt att det inte finns någon annan att välja på.
 
Om det är riktigt så gäller det alltså att leta upp en kvinna i Hällene som avled innan den 30/12 1759. Detta kan vara lite knepigare eftersom det inte finns mer än Hällene och före 30/12 1759 att gå på. Den enda kvinna som passar och som är i någorlunda rätt ålder blir då Chirstin Engelbrektsson som avlider den 23/10 1759. Hon var 5 år äldre om man åldersbestämmer dem från uppgifterna i dödboken men jag har sett åtskilliga par där bruden var äldre än mannen.
 
Man får kanske ändå ha en lite reservation för att det inte är rätt kvinna. Det kanske finns någon som  vet hur det ligger till. Jag vet inte om det möjligen kan framgå i bouppteckningen efter Hindrik Månsson, namnet på hans hustru.