NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-17
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2008-11-16, 20:09
Lena,
jag tyder notisen i dödboken som följer:
 
Svartsätter. Född i Stockh. 1781 25/8.
Föräldrar: SjöCapt. Carl Joh. Bergström
och dess hustru Maria Soph. Bergström.
Döda i hennes späda ålder. Fostrad af en  
Moster till 7de året, då hon intogs på Allm.
Barnhuset. Vid 8de året kom hon till d.v.
Sockenskräddaren Lars Larsson och hustru Elis.
Pehrsdotter. 1802 Gift med Musikanten  
Magn. Kindblom. Bodde då i Kisa, så i  
Tjärstad, derpå efter mannens 5-åriga [-]  
fångenskap i Åtvid, derifr. sås. Rättarefolk
till Mem, vidare till Hökälla på Hisinge
Ö, ss Inspectors-folk. Mannen drunknad  
derstädes 1817 13/3. Enkan med 5 barn hit-
flyttad 1818. Haft i sitt äktenskap 6 barn,
5 söner och 1 dotter, af hvilka 3 söner och  
dottren qvarlefva.
 
Har inte lyckats uttyda förkortningen framför fångenskap, ser ut att stå fr. eller fn., men det blir för mig inte begripligt i sammanhanget.
 
Jag skulle inte sätta någon större tilltro till dödbokens uppgifter om Catharina Charlottas föräldrar; att hon var född inom äktenskap. Dels var det en så svår skam att vara född oäkta att det fanns goda skäl att försöka dölja saken, dels är detta vad som berättades för prästen, troligen av hennes efterlevande och närmare 60 år efter hennes födelse.
 
Ju längre tid som gått mellan en händelse och noteringen om den, desto mindre trovärdig är noteringen - det är en grundregel. Alltså finns anledning att anta att Allmänna barnhusets uppgifter är mer pålitliga - givetvis under förutsättning att avskriften i Barnhus-Sök är korrekt. Enligt avskriften var Catharina Charlotta Berg född i november 1782 och dotter till pigan Maria Berg som 1789 vistades på okänd ort.
 
Det föddes en Catharina Charlotta på Allmänna barnbördshuset 15/11 1782, döpt där 17/11. Modern icke namngiven, ogift, 23 år gammal, andra gången födande. Hon födde tvillingar, sonen Lorents dog 23/11. Modern utgick frisk med sin flicka 25/11. Hon återkom 13/1 1783 och uttog fattigsedel.
(Källa: Allmänna barnbördshusets journaler 1781-1782 nr 1417 år 1782)  
 
Detta skulle kunna vara din Catharina Charlotta.  
 
I Kättilstads hfl 1789-1803 fol 45 står hon bara som Caisa Lotta - inget efternamn - och bara med ett födelseår: 1781. Om jag tyder övriga anteckningar rätt ska hon ha flyttat till Åtvid 1799.  
 
Din tanke att ge dig ut på jakt efter Maria Berg är god, vare sig hon nu var moder eller moster. Tyvärr finns ju bara mantalslängder vart tionde år 1720-1830, men kanske kan du få upp ett spår i stadsarkivets register 1780 (ej digitaliserat).
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 16 november, 2008)