NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2013
Skrivet av: Niklas Bernsand skrivet 2012-08-25, 14:38
Hej,
 
Har inga egentliga erfarenheter av släktforskning, men har försökt få klarhet i den gren av mina anor som kommer från Skaftö. Har ändå kommit en bit främst tack vare Rolf Berlins Morlandaforskning. Jag har dock fastnat lite. Min farmors mor Sigrid Martina Pettersson (Simonsdotter) föddes 4 december 1888 i Näreby, dog 1961 i Rågårdsvik. Vad jag undrar över är hennes mamma, Johanna Maria Jonasdotter, född 10 februari 1851 i Näreby (har inte hittat uppgifter om dödsdatum, däremot om att hon 1890 ska ha varit Gift kvinna, mor i familjen, Skaftö (O), Näreby). Jag ser i motsvarande kyrkbok för Morlanda 1848-1860 (s. 47, bild 29) att Johanna Maria står angiven som Pigan Greta Andreasdotters oäkta dotter. Därefter står att Martin Andreasson var fader, och efter hans namn räknas flera andra personer upp: Carl Aug. Andersson, Anna Catharina Andreasdotter och Inger Greta Ericsdotter(?). Därefter står, om jag tyder det rätt,alla fr. fbkhl.  
 
Jag behöver dels hjälp med förkortningen. Betyder det helt enkelt Fiskebäckskil? Vidare undrar jag varför de tre sistnämnda namnen finns med i anteckningen efter faderns namn? Är detta Martin Andreassons familj? Varför nämns det? Finns det mer information om denne Martin Andreasson?
 
Det finns funderingar i släkten kring Johanna Marias dotter, Sigrid, min farmors mor, om att hon skulle varit vallon. Den enda anledningen tycks vara att hon var mörk till hår och ögon, något som ansågs kräva en förklaring. Så vitt jag förstår är vallonspåret en slags folkteori kring lite mörkare utseende som inte behöver ha någon motsvarighet i verklig vallonhärkomst. Det är också detta som lite finns i bakgrunden till mina frågor om Johanna Maria.  
 
Vänliga hälsningar,
 
Niklas B