NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-07-09
Skrivet av: Bo Ahlstedt skrivet 2013-03-08, 11:07
Hej Vanja,
 
Vad roligt att du har information om Pers anor. Det verkar ju mycket troligt att Olof Persson Styckemunning och Kerstin Månsdotter är Pers föräldrar. Dels får de en son som heter Per i rätt tid jämfört med åldersangivelsen då Per tar värvning som båtsman och dels bor Kerstin som änka hos Pers familj vilket hon sannolikt inte skulle göra om hon inte hade starka släktband till Per. Dessutom har du hittat ytterligare ett barn till Per som inte jag kände till, Elna som föds 1759.
Jag hittar inte heller var och när Olof Persson Styckemunning dör. Han bör väl ha dött innan mitten av 1748 för då finns det en annan Styckemunning som har tagit över som båtsman.  
 
När det gäller Marias anor (också min ana) så har jag kommit fram till att båtsman Ola Håkansson Kolle och Karin Nilsdotter i Torp är föräldrar till Maria. Ola var tidigare gift med Anna Olsdotter. Karin Nilsdotters anor har jag inga uppgifter om. Jag har kommit fram till att Ola Håkansson Kolles föräldrar är båtsman Håkan Olsson Trepunning och Elin Håkansdotter i Kullåkra. Jag har inga uppgifter om anorna till vare sig Håkan eller Elin.
När jag tittar i båtsmansregistret så står det där att Håkan Olsson Trepunning är gift med Kerstin Persdotter. De skulle ha gift sig 1749 men det är långt efter det att Håkan dör. Är verkligen rätt maka inlagd för Håkan?  
Någon koppling mellan Maria (barn) och Håkan (far) och Ola (farfar) hittar jag inte i båtsmansregistert (om det nu är rätt anor till Maria jag har kommit fram till) men du skriver ju att mer kommer vilket jag med stort intresse ser fram emot. Jag har mer uppgifter om Håkan och Ola som du gärna får ta del av och se om du är av samma uppfattning som jag.
 
Även Ola Håkansson Kolles fru Karin bor hos Pers familj efter att hon blivit änka. Var och när Ola dör har jag inte kunnat spåra men det bör ha varit innan 1749-04-30 för då dör sonen Per och då anges Ola Kolle som salig, dvs avliden.  
 
En fundering: Eftersom både Ola Håkansson Kolle och Ola Persson Styckemunning är båtsmän och de avlider på okänd ort så kanske de har avlidit ute till havs i tjänsten. Kanske var de till och med på samma båt och förolyckades samtidigt eftersom de verkar ha avlidit ungefär vid samma tid?  
 
Med vänliga och tacksamma hälsningar
Bo Ahlstedt