NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-03-18
Skrivet av: Eivor Gustafsson skrivet 2014-03-04, 21:56
Hej!
Jag vill fråga om det överhuvud taget finns någon möjlighet att få reda på min mormors
biologiska föräldrar. Min mormor föddes den 4/2 1873 i Katarina församling. I födelseboken står att föräldrarna är okända. Den enda uppgiften är att modern var 36 år
och bosatt på Nya Gatan nr 14 (kv. Bondesonen Större). Dottern fick namnet Ida Josefina.
 
Genom diverse forskning i alla möjliga register, hittade jag namnet på hennes fostermor
(chansade på Katarina Södra folkskola och fick en träff). Hon hette Augusta Kristina
Lindgren (född Hedberg) 1834 och bodde i Katarina, bl a Södermannagatan.
 
Nu undrar jag hur adoptioner gick till på den här tiden; fanns det någon myndighet (Barnavårdsnämnden?) som hade hand om sådana ärenden, eller kunde man helt enkelt be
barnmorskan lämna barnet till någon släkting eller bekant. Det utgick väl underhåll eller ersättning till fosterföräldern och vem betalade detta om föräldrarna ville vara
okända ?
 
P.S.
Jag har även letat i mantalsregister över kvinnor som bodde på den här adressen vid den här tiden och som stämmer med åldern och har några namn, men jag vet inte hur jag ska
gå vidare.
 
Tacksam för uppslag.
 
Med vänlig hälsning
Eivor