NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-05
Skrivet av: Christer Gustavii skrivet 2009-12-06, 11:25
Tack Helene
 
Det var värdefull information. Nu hoppas jag kunna komma vidare. Dock ser jag att husförhörslängderna för Katarina vid den här tiden är väldigt enkla. I t ex AI:66-67 och AI:68-69 (1833) verkar bara en person per hushåll vara registred och sedan står det angivet antal personer efter namnet. Alltså ingen födelseinformation och så.
 
Vid en första genomsökning kan jag inte finna någon Augusta Wilhelmina Stenberg på Qv. Heckefjäll No 26 (har också kollat resten av Heckefjäll). Jag har också gjort slagningar i mantalsregistret för 1833, 1835 och 1845, men inte kunnat finna några uppgifter som ens är i närheten. Augusta och hennes son kan ju naturligtvis ha vistats väldigt kort tid i Katarina. Enligt berättelsen/sägnen inom släkten ska August Wilhelms mor ha varit servitris på en av kungens (Oscar I) jachter. Kan detta vara orsaken till att hon är svår att finna i hsfl?
 
Då jag har lite för dåliga kunskaper om Stockholms husförhörslängder och har förstått att dessa är lite speciella undrar jag nu hur man går vidare i ett sådant här fall.
 
Sonen Wilhelm August var alltså oäkta och är född 19 juli 1833. Modern är angiven som Augusta Wilhelmina Stenberg, 26 år och boendes på Qv. Heckefjäll No 26.
 
Tacksam för alla typer av ingångar här och förslag på möjliga lösningar.
 
Vänliga hälsningar
 
//Christer