NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 december, 2015
Skrivet av: Malin Östberg skrivet 2015-12-22, 11:01
Hej
Jag har en svår nöt att knäcka.
Jag söker min mormors mormors mor Augusta Alfonsina Öberg f. 18/4 1864 i (Jakob) och johannes förs. Föräldrar okända men modern är 24 år fyllda. Barnmorskan fru Åberg som finns med i dop boken. Adress David bagaresgata 19, vilket förmodligen är fru Åbergs adress.. har dock inte hittat tillräckligt för att utesluta det.  
Augusta är döpt i jakob men i johannes dopbok finns hon oxå med och då är det en jungfru Josefina Alfonsina Svenberg f. 1831 som är dopvittne?
Fastän josefinas födelseår och augustas moders födelseår inte stämmer överens så tror jag att josefina är viktig. Dock bor inte augusta med henne.
 
Jag hittar inget om augusta förens hon dyker upp på konfirmation 1879 i Norralas kyrka.
1881-1882 skrivs hon över till Söderala i Gävleborg då hon jobbar som piga på ljusne sågen hos en Reinhold Kristoffersson. Därefter är det lätt att följa henne. Jag skulle vilja be om hjälp av er som är lite kunniga.  Vart håller hon hus under tiden mellan födelse och tills hon dyker upp på ljusnesågen?
Det skulle betyda mycket då det är på detta sett, vad vi vet idag, som släkten på min mammas sida kom till söderhamn,gävleborg.
Kan Josefina vara en moster tro? Jag skulle gissa på att hon fick namnet alfonsina efter henne. Det var inte så vanligt.
MVH malin östberg
easthill88@hotmail.com