NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2015
Skrivet av: Karin Eriksson skrivet 2014-08-03, 10:20
Visst kan jag dela med mig av mina spekulationer. Min teori är att Johanna Fredrika Granbäck f. 18600331 i Grangärde Dalarna är mor till Gustaf Adolf Berggren.
 
Hon var enligt hörsägen älskarinna till Jan Petter Janson f.  18540305 i Grangärde och enligt samma hörsägen fick dom ett barn tillsammans. Jag har följt Johanna Fredrika Granbäck genom hennes flyttningar i Grangärde och senare till Stockholm och sedan åter till Grangärde. Hon gifter sig aldrig och bor aldrig tillsammans med något barn. Tittar man i hennes bouppteckning från 1944 dyker det upp en son: Distriktslantmätare Gustaf Adolf Berggren. Han är boende i Kalmar, dock inte med någon specifik adress.
 
Då den Gustaf Adolf Berggren jag söker har avlidit efter 1944 (då modern dog), men inte rimligtvis kan vara i livet längre med tanke på moderns ålder gjorde jag en sökning i Sveriges dödbok, Gustaf Adolf Berggren finns det inte alltför många av även om några olika fanns. I listan fastnar jag för en Gustaf Adolf Berggren född i Jakobs församling 18861020 och som avlider i Kalmar 1947. Efter att ha tittat i födelseboken i Jakobs församling upptäcker jag då att han har okända föräldrar. Moderns ålder i födelseboken stämmer med Johanna Fredrikas och Gustaf Adolf bor under perioden 1906-1907 (Rote 15, Häfte 42037 sida 22 rad 17) inneboende hos  Johanna Fredrikas syster Hilda Regina Granbäck g. Jonsson.  Följer man Gustaf Adolf framåt i tiden står han 1910-1911 som lantmäterielev (Rote 24, häfte 20622, sid 18 rad 19) och senare som lantmätare. (Rote 19, häfte 18567, sid20)
 
Man kan ställa sig frågan varför en ensamstående kvinna i Grangärde skulle ta sig till Stockholm för att föda sitt oäkta barn. Jan Petter (fadern enligt hörsägen)var välbärgad och bör haft resurser att skicka Johanna Fredrika till Stockholm.  Man kan också fundera på hur ett fosterbarn/oäkta barn har fått möjlighet att utbilda sig. Kan den eventuella fadern betalat detta?
 
Det kan naturligtvis vara tillfälligheter som gör att det ser ut som om den Gustaf Adolf  som är född 18861020 i Jakob är Johanna Fredrikas son. Därav att jag hade en förhoppning om att kunna hitta mer fakta runt födelsen i  Jakobs församling. Kopplingen till eventuella fadern har jag inget mer än hörsägen.