NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-08
Skrivet av: Jeanette Sahlholm (fd Eklund) skrivet 2013-02-08, 11:07
Hej, vi har tidigare i denna tråd skrivit om Carl Fredrik Schenström och det var lite förvirrat då uppgifterna gick isär. Men nu vet jag iallfall att det fanns minst 2 med samma namn som båda satt i fängele:
 
1. Min Carl Fredrik Schenström (bror till en ana till mig) föds 13 november 1815 i Katarina församling. (Katarina fd CI:13 1800-1815 SVAR bildid 377)  Med föräldrarna Stadssoldaten Anders Schenström och Maria Catharina Wedberg. Han antas som underhållsbarn 1816 vid Stockholms barnhus. Underhållet upphör hösten 1825. Han har no 3689 vid barnhuset.  
Han hamnar senare i fängelse: SVAR: Kronohäktet Långholmens kyrkoarkiv, Kyrkoböcker, AIa:1 (1847-1857), bildid: 00043763_00357, AD: Kronohäktet Långholmen AIa:1 (1847-1857) Bild 3570 / sid 351
 
Det finns minst en (kanske 2)  Carl Fredrik Schenström till i Stockholm under perioden och de alla 3 sitter i fängelset.
 
2. Förutom min Carl Fredrik finns en Carl Fredrik som egentligen är född som Karl Oskar Westman född 7/10 1817 i Brännkyrka CI:3 sid 19, Men han börjar av någon anledning kalla sig Karl Fredrik Schenström. Han gifter sig med en Carolina Wilhelmina Boberg 26 december 1859 i Hedvig Elionora, Jag trodde tidigare att han var samma person som min Carl Fredrik, men har blivit kontaktad av en ana till honom och vi har rett ut att det måste vara två olika personer detta. Här finns hans fängelsevistelse: AD Centralfängelset Långholmen AIa:2 (1854-1856) Bild 98 / sid 67 och här framgår att han även kallar sig för sitt nya namn.
 
3, OCH vi har en tredje fånge som heter Carl Fredrik Schenström född 19 november 1815 i Katarina. Väldigt nära i födelse som min och i samma församling. Jag hade trott att detta var min nr 1 om det inte vore för vad det står om föräldrarna; denna påstås vara son till Skomakaren C.G Schenström (död 1821) och Anna Sofia Schenström. (AD Stockholms stads rannsakningsfängelse (SRF) A:1 (1852-1853) Bild 1060 / sid 67) Denna Carl Fredrik med dessa föräldrar som uppges i Rannsakningsfängelset, hittar jag inte född i Katarina då, så frågan är om detta är min Carl Fredrik som av någon anledning uppgett andra föräldrar för jag hittar inte heller hans föräldrar i mantalsuppgifterna på Stockholms stadsarkiv (?).  
 
I mantalet 1820 står min Carl Fredrik (nr 1) född den 19:e november 1815, precis som det står i fängelsevistelsen för Carl Fredrik nr 3.
 
Det jag nu undrar över är om Carl Fredrik 1 och 3 är samma person och vad som senare händer med min Carl Fredrik efter fängelsevistelsen(nr 1), var han bor och var han dör?.
 
Jag vet också att anan till Carl Fredrik nr 2 (han som gifter sig med Carolina Boberg) undrar var den Carl Fredrik tar vägen efter 1871 när hustrun dör, och senare var han han dör. Så om någon snubblar över honom får ni gärna skriva ut det också  
Vänliga hälsningar från Jeanette