NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-09-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-09-08
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2012-05-05, 21:32
Barbro,
 
syskonbarn innebar vid det här tiden inte brors- eller systerbarn utan kusiner. Kusinskapet är föga överraskande med tanke på att Anna Christina precis som Nils hette Staf troligtvis på fädernesidan. Dock är jag inte helt övertygad om att herdaminne och studentmatrikel har rätt som anges att Nils Staf var son till Catharina Gellstedt (och därmed dotterson till komministern Laurentius Gellstadius i Eskilstuna).  
 
Anledningen är att fadern, skepparen Anders Staf, gifte sig 1706 15/4 i Strängnäs med Helena Frondelia, dotter till Nils Andersson på Långgatan. De fick ett troligtvis dödfött barn som begravdes 1707 2/3 och dottern Helena 1708 22/6. Sedan ska alltså Anders Staf ha gift om sig med Catharina Gellstedt och med henne fått Nils 1710 27/8 och Anna Kristina 1717 28/4 (begravd 16/8 samma år). Anders Stafs hustru begravdes 1717 12/5. Anders Staf själv avled 1751 i Västerhaninge (AB).
 
Att jag är tveksam beror på att barnaföderskornas namn inte anges i Strängnäs födelseböcker vid den här tiden, och att hustruns namn heller inte uppges i dödboken 1717.
Av bouppteckningen 1718 efter Catharina Gellstedts föräldrar framgår att Anders Staf varit gift med deras avlidna dotter. Uppgifterna om henne är överstrukna, och i den påföljande bodelningen tilldelas hon/sonen Nils ingenting alls utan arvet delas mellan hennes fem bröder. Jag tror att Catharina dog barnlös innan Anders Staf gifte sig 1706 med Helena Frondelia: jag kan heller inte hitta denna i dödboken 1708- 10.  
 
Det här blev nog rörigt . Mitt intresse beror på att jag härstammar från Laurentius Gellstadius bror, bonden Torsten Bengtsson i Jäder, Lunda (D).