NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-18
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2006-08-06, 20:29
Sorry Henrik,
ännu har jag inte lyckats hitta vare sig Carl Erik Nordgren eller dottern Elin Mathilda i Johannes dödböcker - har hittills gått igenom (baklänges) åren 1893-1899. 1889-1892 återstår, 1900 och senare har jag inte tillgång till via Svar. Det rör sig om hundratals sidor och man tappar lätt koncentrationen, så jag tar det etappvis.  
 
Nu är det ju inte heller alldeles säkert att de finns där eller ens att de avled före 1901 - det händer rätt ofta att personer saknas i den så kallade folkräkningen 1900 (som är avskrifter av SCB-utdragen av husförhörslängderna och upptar levande personer som var inskrivna i längderna senast 31/12 1900). Exempelvis de som flyttade från en församling till en annan i slutet av december 1900 och inte skrevs in i den nya förrän efter årsskiftet. Johannes utflyttningslängder är alltså en alternativ sökväg.  
 
Bästa sökvägen för uppgifter vad gäller fadern är dock registren till mantalsuppgifterna, men det kräver besök på stadsarkivet - på arkivets hemsida finns de bara till och med 1879.
 
Men jag harvar vidare i Johannes och meddelar vad jag finner - eller inte finner. (Lite retligt är att det finns ett register till Jakob och Johannes dödböcker 1885-1907, men på grund av PuL är det inte tillgängligt på nätet.)