NULL Skriv ut sidan - Hovförsamlingen

Anbytarforum

Titel: Hovförsamlingen
Skrivet av: Elvy Westman skrivet 2016-02-09, 19:22
Tack! Jag ska kolla med pastorsexp i Hjo igen. Men jag har tillgång till deras gravregister och där finns det ingen avisering på att Gustaf Henriksons kropp verkligen begravts i Fridene. Eftersom jag vet att registren på Fridene kyrkogård till stora delar har upprättats i efterhand, så är de inte fullt att lita på, man har helt enkelt läst vad som stått på stenarna. Och visst är det väl lite konstigt att endast 1 kista skulle finnas i graven, men att det ändå står Familjegrav på gravstenen.  
 
Min teori är att Gustaf själv reste stenen efter att hans mor och far dött. Hans mor Christina Elisabeth Andersson dog 12 sept 1890 begravd 21 sept. Hans far Olof Henriksson dog 19 okt 1900 och är begravd den 28 okt. De finns inte med i något gravregister på Fridene kyrkogård, fast det inte finns någon anledning att betvivla att de är begravda där. Gustafs tanke var säkert att han själv skulle ligga där en dag. Han kunde ju inte veta att han skulle dö så plötsligt och så ung. Var det verkligen någon då som visste att hans föräldrars grav fanns i Fridene? Själv har Gustaf aldrig varit skriven i Fridene. Någon egen familj hade han ju inte och inte heller några syskon. Så än är jag inte helt övertygad om att Gustafs kropp verkligen sändes till Fridene, för tidigare har jag alltid hittat en notering om personen inte varit begravd vid den kyrka där begravningsgudstjänsten har hållits. Jag vill tillägga att jag har också Gustafs bouppteckning, men den är ingen ledtråd. Mer än att han fick en rejäl summa i begravningshjälp av Kungliga Operan.
 
Tack för att ni engagerat er. Jag letar vidare....