NULL Skriv ut sidan - Hovförsamlingen

Anbytarforum

Titel: Hovförsamlingen
Skrivet av: Elvy Westman skrivet 2016-02-07, 17:53
Jag har på alla sätt försökt komma fram till VAR, på vilken kyrkogård, operasångare Gustaf Henrikson begravdes. Han var född den 10 sept 1849 i Nysunds socken i Värmland och bodde vid sin död den 19 februari 1903 på Kommendörsgatan 4, Stockholm. Han var ogift utan barn och dog hastigt. I Hovförsamlingens dödbok står endast att Gustav Henrikson begravdes den 23 februari 1903 och namnet på kyrkoherden var Rydeman. Jag tror mig veta att denna Rydeman var präst i Kungsholm församling - men hur kan man få klarhet i var Gustaf Henrikson är begravd?  
Anledningen till intresse för denna fråga är att det vid Fridene kyrka i Hjo kommun, Västergötland, finns en gravsten men inskription Operasångare Gustaf Henriksons familjegrav. Jag vet att hans föräldrar är begravda där (de dog före honom), men jag tvivlar på att han själv fick den sista vilan där, eftersom han dog så hastigt och det inte finns någon information om att kroppen skulle ha förts till Fridene. I Fridene finns inga noteringar om att Gustaf skulle varit begravd här. Vore oerhört intressant om någon kunde lösa gåtan.