NULL Skriv ut sidan - Hovförsamlingen

Anbytarforum

Titel: Hovförsamlingen
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2014-03-03, 01:13
Margareta,
den 18 februari skrev jag ovan att Johan Lindgren inflyttat i Stockholm från Tillinge, om jag läser rätt i lysningshandlingarna. Vid ny koll av dessa handlingar upptäcker jag att jag läst rätt men skrivit fel: det står nämligen mycket klart och tydligt Tillberga. Ber tusen gånger om ursäkt för slarvfelet! Inte för att det urskuldar slarvet, men nog kan man med detta konstatera hur viktigt det är att själv kontrollera alla uppgifter man får i Anbytarforum.
 
Om du inte har tillgång till Svar ska jag här försöka sammanfatta vad jag nu utläst av lysningshandlingarna, som bland annat består av flyttningsattester.
 
Johan LIndgren:
Född 1772.
Utskriven från Kungsholm (Ulrika Eleonora) till Klara 3/10 1793.
Kommunicerad i Tillberga 12/7 1795.
 
Maria Christina (Maja Stina) Segerdahl:
Född 1775 i Jönköping.
Uskriven från Västerås till Tillberga 12/4 1793.
Utskriven från Tillberga med sitt nådiga herrskap till Stockholm 14/10 1793.
Utskriven från Klara 1/4 1795 till Adolf Fredrik.
Utskriven till Klara 13/1 1799, oklart varifrån men antagligen Adolf Fredrik.
 
Maja Stina Segerdahl var piga vid Hedensbergs säteri i Tillberga som 1776 inköpts av Carl de Geer. Under Maja Stinas tid där var det dottern Charlotta de Geer och hennes make Anders Rudolf du Rietz som var i besittning av egendomen, men de bodde antagligen vanligtvis i Stockholm (Klara) eftersom det i Tillberga AI:6 uppslag 76 är antecknat att makarna kommunicerats under sitt vistande härstädes. De var alltså Maja Stinas nådiga herrskap. Maja Stina själv finner man i samma längd på uppslag 82 och som nummer 30 i utflyttningslängden 1793, Tillberga B:1 AD-bild 27.
 
Min teori är nu att Johan Lindgren arbetade för samma herrskap i Klara från oktober 1793 och att det var så han mötte pigan Maja Stina. Hans nattvardsgång i Tillberga 1795 kan troligen förklaras med att han medföljt makarna du Rietz-de Geer vid ett sommarbesök på Hedensberg. Jag har förgäves sökt honom i Tillberga AI:6 och B:1.
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedensberg
 
De här upplysningarna borde jag ha gett dig redan 18/2, men jag antar att jag hade bråttom vid tillfället eftersom jag inte läste igenom handlingarna ordentligt och dessutom gav dig en felaktig uppgift. Hoppas nu bara att allt blev rätt den här gången.