NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-12
Skrivet av: Anders Jägard skrivet 2010-09-26, 00:10
Hej jag har ett litet märkligt ärende, Eufrosyne Andersson född 1844-01-30 i Alingsås flyttade från Göteborg  1869 med en Cirkus Albert Salamonskys till Stockholm som kostymsömmerska innan hon med denna teater reste till utlandet (troligen Tyskland eller Polen något som kallas Warschau där hon gifte sig med Adolf Sch?ler (född 1841 i Tyskland) August 1872. Giftermålet har beskrivits för mig som Det var af en prestman G.Kamitius-evangelisk-Augsburgs församling i staden Warschau. Adolf var musiker på samma teater.
 
Hur som helst, min mammas farmor Clementin Caroline Sch?ler är i varje fall hennes dotter troligen inte hans dotter. Clementin Caroline föddes i Stockholm 1871 i Hedvig Eleonora det står okända föräldrar i födelseboken men att de bor på Storgatan nr 1. Att det är hennes dotter finns dokumenterat men troligen är det inte hans dotter då han deltog i Fransk Tyska kriget som musiker och ska ha tagit anställning hos cirkusen först därefter 1872.
 
- Jag hittar inte husförhörslängder eller liknande för Hedvig Eleonora - kan någon hjälpa mig på traven.
 
En annan fråga om detta är :  
- Kan det finnas barnmorskebrev någonstans att kika i?