NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-02-28
Skrivet av: Thomas Björk skrivet 2009-12-06, 23:41
Hej Stefan
 
Jag vet inte hur jag kan tacka dig. Jag är otroligt tacksam för din hjälp.
 
Många frågetecken har inte bara rätats ut utan nu försvunnit helt. Ett frågetecken kvarstår dock och det är ordet legalis.
 
Att fadern skulle ha erkänt faderskap till biologiskt barn känns inte 100% rätt. På något sätt känns det som om det hela är frågan om adoption. När man idag läser om adoptioner så ser man ofta uttrycket att de ska legaliseras för att barnen ska få arvsrätt med mera.
I detta fallet så känns det spontant som om fadern Erik Vilhelm har adopterat både Erik Julius och Astrid Teresia i och med vigseln med modern.
 
Kvar finns då problemet med relationen mellan Erik Julius och modern Charlotta Kristina.
Jag har en gammal skärmdump av SCB's register över födda 1892 (som finns i min tidigare post). I denna skärmdump så finns det inga referenser till namnen på föräldrarna vilket ju är logiskt eftersom denna kopian var inskickad till SCB innan den förmodade adoptionen och kunde då inte förändras med den nya informationen.
Dock finns det två intressanta saker i SCB's exemplar.
1. Moderns ålder, 37 år - Stämmer med Charlotta Kristina
2. Adressen, Linnégatan 58 - Stämmer även den med Charlotta Kristina
 
Min teori är att Erik Julius är biologisk son till Charlotta Kristina men inte till Erik Vilhelm.
 
Det enda som talar för en koppling mellan Erik Vilhelm och Erik Julius är namnet Erik. Men det känns rätt svagt för att sätta som bindande koppling.
 
 
Men återigen, ett stort tack för ditt stora arbete Stefan.
 
MVH
Thomas