NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-14
Skrivet av: Nils-Åke Hedström skrivet 2009-09-13, 18:33
Tack snälla Maud!
 
Jag måste medge,att jag hela tiden hoppades, att också Du skulle hjälpa till i detta för oss så angelägna ärende. Intill i går hade jag abonnemang på SVAR, så jag kan inte följa upp skeendet nu. Vi reser nämligen utomlands redan i övermorgon, och då var det inte så stor idé att förlänga abonnemanget - jag har jobbat intensivt, 12 timmar per dygn under en månad! Var faktiskt ett tag inne och nosade på Oscar, men glömde sedan bort den möjligheten. Letade t o m igenom alla utflyttningslängder t o m 1923 och dödböcker t o m 1937 för Hedvig Eleonora. Dock kunde jag inte ens hitta någon utflyttning, och inte heller något dödsfall. Skulle detta inte ha synts i HE:s böcker. Karolina var alltså hela tiden sedan 1901 bosatt på Nannylund? Hon fanns inte på den adressen i mantalslängden 1909 för Nannylund - jag tittade faktiskt. Däremot fanns sonen Ernst, men inte Jon Robert - eller lille Enoch. Av nu förklarliga skäl - han fanns ju inte heller med vid flyttningen till HE 1895! Hade ingen aning om, att Enoch var fosterbarn, såg bara i folkräkningen 1890, att han var född det året, och fanns inom hushållet. Hur vet Du, att han var fosterbarn??? Fattar ingenting, amatör som jag är! När det gäller HE såg jag i vissa fall hela sidor med stämplar i inflyttningslängderna angående utflyttningar etc, men inte till Oscar! Behandlades inte de berörda personerna på ett sådant sätt - utan notering. Du kan säkert förklara också detta... Jag försöker inte bortförklara, att jag är korkad, men det skulle underlätta att få veta... Skönt dock att få läsa, att inte ens Vännen Chris, som varit så engagerad i mitt problem, klarade den knuten. Men Chris kom ju med utmaningen till en Stockholmsexpert - och så kom det t o m fram en Sverigeexpert!!!  
 
Självklart kommer jag att begära bouppteckningen för Karolina - det har också i andra fall varit en givande lösning - nu vet jag ju t o m, vilken församling hon tillhörde vid sin bortgång.
 
Vad jag förstår, var Enoch bara till sjöss 1906 - har också sökt bland alla sjömanshus. Däremot har jag inte sett röken av Jon Robert, men han följde väl med till Oscar av bara farten...
 
Inom parentes kan jag låta veta, att den målare, Johan August Johansson, som vi först trodde var Morfar, född 1870 i Förlösa, poppade upp i HE, medan jag letade efter målaren Johan August Johansson´s, född 18721231, Mamma Karolina - i just HE! Maud var med också den gången för fyra år sedan - men jag var ju då på ett villospår. Så det kan bli!  
 
Ännu en gång ett stort tack till Maud för hennes fina insats - och också till Chris! Vilka Kvinnor...
 
Nu kan vi resa bort och må bra, sedan dessa pusselbitar fallit på plats!  
 
Kram till Er båda från Lilvor och Nils-Åke.