NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-14
Skrivet av: Nils-Åke Hedström skrivet 2009-09-12, 17:41
Vilken Kille Du är, Chris!
 
Har inte någon gång varit med om detta! Otroligt! Bra idé med Stadsarkivet, som hjälpt till både med bouppteckningen från 1956 och ett skiljebrev utfärdat av Stockholms stads konsistorium 27 november 1906. Det var så att säga litet trubbel vid skilsmässan, vilket senare ledde till, att Johan August inte gifte sig på nytt. Han kom så långt som till att begära ledighetsbetyg från Hedvig Eleonora 14 april 1908 - men mer än så blev det inte. En av hans döttrar i detta upplösta äktenskap var närvarande vid hans begravning 1956.
 
Vet att Karolina inte bodde hos Johan August, trots att han redan 1911 byggde sitt hus i Österhaninge. Vad som däremot kan vara möjligt, att hon höll kontakt med sönerna, som kanske också kunde hjälpa henne ekonomiskt. Vad Jon Robert ägnade sig åt vet jag ju inte - ännu. Karolina hade hela sitt liv jobbat som piga - både i Kalmar och Stockholm - i den mån hon inte skötte sina egna barn. Hennes make var arbetskarl och skapade säkerligen inga reserver... Vad beträffar dödboken för HE har jag via SVAR försökt kolla åren till 1915 - liksom utflyttningslängderna - men inte hittat något! Nu hoppas också jag på, att en Stockholmsmästare träder fram - vilken utmaning!