NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-29
Skrivet av: Jenny Möller skrivet 2008-10-20, 08:36
Hej Maud! Och alla andra!
Hur fick du fram uppgifterna om kv. Havssvalget, Skepparg 17? Får du fram något om Skeppargatan 32 år 1845?
 
En annan fråga, somjag inte vet om jag ska ställa här på grund av barnmorskan Agrivill, bosatt på denna  adress, eller under rubriken för nedan nämnda församling:
 
1817-02-07 föddes och döptes en oäkta pojke i Adolf Fredriks förs., som fick namnet Hampus Rudolf. Se i AF födelse- och dopbok CIB:2 (Tack till den som hittade den uppgiften!)
Senare får han efternamnet Agrevill.
Jag har läst gamla inlägg om oäkta barns namn, och av dem gissar jag att barnafadern (eller modern) har anknytning till namnet, eftersom det var så ovanligt. Visserligen skiljer en bokstav, men stavningen ändras ju då och då även på bevisligen samma person i olika register. Vad tror du? Eller kan en snäll barnmorska ha blivit ärad av den okända modern? Lite långsökt i mina öron, men det finns ju så många här som vet mer än jag, så det är lika bra att fråga det med.
 
Det här forumet är fantastiskt! Lär mig nytt om historia nästan varje gång jag är inne!
 
Mvh Jenny