NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-29
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2008-10-14, 19:20
Hej Sune
 
Jag bor i kvarteret Kyrkogården som gränsar i söder till Havssvalget. Gränsen mellan de två kvarteren utgörs av Riddargatan.
 
I en uppsats om kvarteret Kyrkogården, som jag hittat på stadsarkivet, kan man läsa bl a följande:
 
Under 1700-talet dominerar hantverkarna bland kvarterets fastighetsägare, men där finns också handelsmän och tjänstemän. De första större stenhusen inom kvarteret byggs vid Riddargatan på tomt 10: 1757 och tomt 11: 1787 och vid Kaptensgatan, tomt 5, på 1780-talet. --- Under 1800-talets första hälft ökar inslaget av stenhus något, men den låga trähusbebyggelsen dominerar ännu. Vid seklets mitt är det fortfarande bara de tre nyssnämnda stenhusen från 1700-talet som når över två våningars höjd.
 
De stora tomterna vid Riddargatan är utformade som handelsgårdar, med bostäder i huvudbyggnaden mot gatan och ekonomibyggnader runt gårdsplanen. De mindre tomterna i kvarterets södra hälft har ett likartat bebyggelsemönster, men något enklare utformat. Inslaget av bostäder i gårdsbyggnaderna är här dock större.
 
En jämförelse av brandförsäkringsvärdena visar också att Riddargatan är kvarterets huvudgata, och det förblir den till den stora nyexploateringen vid seklets slut. ---
 
Vi har satt 1854 som slutpunkt för den tidigare bebyggelseperioden i kvarteret. Det året brinner den gamla trähusbebyggelsen i fastigheten nr 4 ner och delar av grannfastigheten nr 5 skadas. 1856 repareras det gamla 1700-talshuset på tomt 5. Det skulle komma att dröja 50 år innan all äldre kåkbebyggelse i kvarteret helt fått ge vika för kompakta stenhus.
 
Även om Riddargatan var huvudgata för kvarteret Kyrkogården så var det nog inte så för Havssvalget, som i söder visserligen avgränsas av Riddargatan men i norr av Storgatan. Och Storgatan var på den tiden huvudgatan ut mot Ladugårdslandet. Längs Storgatan finns fortfarande bevarade 1700-talsstenhus.