NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-13
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-10-13, 07:01
Maud
 
Ibland skriver jag som man jobbar i mitt yrke. Man lägger fram ett antal mer eller (oftast) mindre trovärdiga hypoteser, dessa kan vara helt utan indicier till en början, bara tankar kring alla tänkbara samband. Sedan kommer det hårda arbetet med att förkasta eller anta en hypotes. Den absoluta majoriteten blir förkastade (redan på mycket tidigt stadium), det krävs tunga bevis för att teorin ska vara sann för att man ska anta den.
 
Ibland kan jag förvirra folk med denna typ av resonemang, det är inte avsikten, men samtidigt leder de vilda hypoteserna ibland fram till nya fynd och nya samband som man inte kommit fram till annars.
Ett bra exempel är fastigheten, man måste förstås i nästa steg ta reda på om hon t ex ärvt pengar - barnmorskeverksamheten var dåligt betald - för att anta eller förkasta den tanken. Mitt påstående var just en undran.
 
Ledsen om jag förvirrat saker och ting - det är nog en yrkesskada att resonera på detta vis, att det är ett sätt att resonera kommer inte alltid fram i skrift.