NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-06-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-06-21
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2008-04-17, 21:12
Birgitta,
eftersom du ber om synpunkter kommer här mina.
 
Ett par uppgifter gör att jag ändå ställer mig undrande till om just hon verkligen är modern.  
- Hon flyttade till Uppsala ca en månad innan hon blev gravid.
 Jo, men det fanns nog karlar i Uppsala också.  (Ursäkta, jag förstår ju vad du menar - det stämmer inte med vad din mor berättat. Se nedan.
 
- Hon har ett arbete som inte överensstämmer med de muntliga uppgifter som min mor fick när hon växte upp. Eftersom jag idag vet att min morfar kände till vem hans biologiska mor var (det stod ju i testamentet efter fosterföräldrarna), så borde uppgifterna som min mor har om hennes arbete vara intressanta.
 Med muntliga uppgifter är det ju så att deras tillförlitlighet minskar ju längre tiden går och ju längre från ursprungskällan man kommer. Det är dessutom vanligtvis svårt att spåra ursprungskällan och därmed omöjligt att avgöra dess tillförlitlighet.  
Vilken är ursprungskällan till de uppgifter du fått av din mor? Din morfar fick dem antagligen av fosterfadern och/eller fostermodern - men vem berättade för dem?  
 
Hon skulle vara jungfru hos en ansedd familj i Stockholm.
 Om jag förstått dig rätt känner du till vilken familj det rör sig om och en medlem i denna familj ska - enligt den muntliga traditionen - vara far till Nils Gustaf.  
Jag antar att du kontrollerat i mantalslängderna vilka jungfrur som familjen hade 1879?
 
Efter ett annat inlägg här på AF har jag ställt mig frågan hur sann uppgiften om moderns ålder i födelseboken är, då båda föräldrarna uppges vara okända. Jag har tittat i Hedvig Eleonora för 1880 i allmänhet och för födda på Sibyllegatan 37 i synnerhet. Mödrarnas ålder varierar normalt.  
 Min erfarenhet av de ganska många okända mödrar jag identifierat är att deras angivna ålder stämmer. Det fanns helt enkelt ingen anledning att ljuga om åldern. (Man skulle uppge den ålder man uppnått vid sin senaste födelsedag.)
 
Finns det ändå någon annan tänkbar kvinna med samma namn i lämplig ålder för barnafödande? Kanske yngre.  
 Det skulle förvåna mig mycket om det fanns ytterligare en Johanna Sofia Augusta Hammarström född 1859-60. Varför skulle hon vara yngre?    
 
Om just denna Johanna Sofia Augusta Hammarström var mor till Nils Gustaf, borde det väl ha framkommit i bouppteckningen? Hemligheten var ju inte större än att hon nämns i ett testamente skrivet några år senare.  
 Nej, det hade inte framkommit i bouppteckningen eftersom Nils Gustafs mor aldrig erkände honom som sitt barn - det hade i så fall antecknats i födelseboken. Utan ett sådant erkännande hade ett oäkta barn ingen arvsrätt efter sin mor (förrän i början av 1900-talet, minns inte exakt år för lagändringen).  
Hur stor hemligheten var för modern säger testamentet ingenting om. Varför skrev fosterföräldrarna hennes namn där? För att Nils Gustaf en dag skulle få veta vem hans mor var? Åter igen: vet du när din morfar fick veta något om sin mor? 1895 när fosterfadern avled eller först 1902 när fostermodern dog?
 
Till sist: En av mina egna erfarenheter av muntlig släkttradition, som exempel:
För min far och hans syskon var det väl känt att deras farfar dött i Danmark och att deras farmor således återkommit till hemlandet som änka med sina båda söner. Detta var följaktligen också vad jag, min syster och våra kusiner visste i många år.
Jag lade ner rätt mycket onödig tid och möda åt att försöka hitta min farfars fars död i Danmark, innan jag kontrollerade inflyttningslängden i hemstaden. Och där föll släkthistorien pladask. För hela familjen hade återkommit och farfars far levde några  år efter det.
Jag har goda skäl att anta att den felaktiga uppgiften härrör från min farmor. Farfar dog när min far var tolv år. Fars intresse för släkten vaknade först 20-30 år senare och han intervjuade då sin mor. Farmor hade väl missförstått sin man eller sin svärmor. Eller efter alla år glömt vad de egentligen sagt om saken. Eller var det kanske min far som missuppfattade farmor?
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 17 april, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 17 april, 2008)