NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-06-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-06-21
Skrivet av: Birgitta Lindborg skrivet 2008-04-17, 08:59
Det var intressant information Maud. Tittade i scb-utdraget av dödboken och där stod att hon var 27 år när hon dog samt uppgifterna du angav om yrke och adress. Hon dog av pneumon. åkomma.
 
Jag såg henne i Rotemansarkivet (på Stadsarkivets hemsida) igår. Där står hon som Hammarström, Johanna Augusta Sofia, f 24/1 1839. Titel: Mamsell. Jag bedömde henne för gammal och kollade inte upp med källan. Tydligen är det här ett fel i andrahandskällan för hennes födelseår.
 
Ett par uppgifter gör att jag ändå ställer mig undrande till om just hon verkligen är modern.
- Hon flyttade till Uppsala ca en månad innan hon blev gravid.
- Hon har ett arbete som inte överensstämmer med de muntliga uppgifter som min mor fick när hon växte upp. Eftersom jag idag vet att min morfar kände till vem hans biologiska mor var (det stod ju i testamentet efter fosterföräldrarna), så borde uppgifterna som min mor har om hennes arbete vara intressanta. Hon skulle vara jungfru hos en ansedd familj i Stockholm.  
 
Efter ett annat inlägg här på AF har jag ställt mig frågan hur sann uppgiften om moderns ålder i födelseboken är, då båda föräldrarna uppges vara okända. Jag har tittat i Hedvig Eleonora för 1880 i allmänhet och för födda på Sibyllegatan 37 i synnerhet. Mödrarnas ålder varierar normalt.
 
Finns det ändå någon annan tänkbar kvinna med samma namn i lämplig ålder för barnafödande? Kanske yngre.
 
Mvh Birgitta