NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-15
Skrivet av: Stig Hedlund skrivet 2008-02-13, 20:44
Varma tack Anneli, Chris, Anita och Helene för ert engagerade sökande och fruktbärande tips för att lösa Paulinas bakgrund. Här kommer en lägesrapport från mina bearbetningar:
 
Jag har kollat fb Almunge, men det verkar vara ett blindspår; likaså kv Järnlodet! Via www.stockholmskallan.se (http://www.stockholmskallan.se)  fann jag på 1863 års Sthlmskarta att kv Järnlodet ligger vid den dåvarande Fyrverkargatan; Sibyllegatan gick från nuv Östermalmstorg norrut! Kvarteren som borde vara aktuella för Sibyllegatan 15 och 35 heter Krejären resp Rudan mindre, men inte heller där har jag funnit Nezelius eller Glanselius (Kv Krejären har jag inte ens funnit i hfl)
 
Däremot har jag funnit att Paulinas far, Erik Gustaf Nezelius enl hfl Skeppsholmen AII:11 sid 112, var född 18240204 i Slaka(E). Han var (enl fb och hfl Slaka) son till gratialisten, avsk. livgren. Peter Nestor (född 1784 i V Harg, död 18331005 i Slaka) och Anna Eriksdotter (f1782 i Slaka).
 
Oklart är dock när EGN tog efternamnet Nezelius, när han blev polis, varför han blev fd poliskonstapel (finns register över Sthlms poliser?) samt när och var han avled; jag har inte funnit honom sedan han flyttade från Hedvig Eleonora till Katarina. Hustrun anges ju år 1873 vara änka.
 
Christina Charlotta Glanselius, dvs EGNs hustru och Paulinas mor, var uä född. Hon var dotter till slaktargesällänkan Greta Stina Enberg f 1779, som tidigare varit gift med Olof Glanselius f 17770409; lysning togs 18080401 i Adolf Fredriks förs i Sthlm (HVB:12,1808 nr 10). Olof uppges då vara kommen 1796 från Örebro, men född i Glanshammar. Han var son till Anders Olsson f 1737 och Anna Nilsdotter f 1742 enl fb resp hfl Glanshammar(T).  
 
Men Greta Stina Enbergs bakgrund återstår fortfarande att reda ut, så även frågan om vem som kan ha varit Christina Charlottas far.
 
Ytterligare frågetecken är vad som hände Paulina efter 18810109, då hennes tre veckor gamla son Karl Johan Edvard avled.
 
Mvh från Stig H, som gärna tar emot fler tips!
 
(Meddelandet ändrat av hedlund den 13 februari, 2008)