NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-15
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2007-07-15, 10:49
Jag försöker hjälpa Ann-Mari Bäckman med efterforskningarna runt en Sophia Albertina Röd?n.  
 
Se länk för bakgrundsinformation där det uppges att hon föds 1825-05-2? i Stockholm (det svarta hålet) Var i Sthlm?
 
 Röd?n (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/107432.html?)
 
Det hela är egentligen lite kusligt. Så här skriver jag i ett mail till Ann-Mari:
 
I dag startade mitt nya Genline-abonnemang igen så jag tänkte att jag lika gärna kunde kika lite smått efter din Sophia Albertina Röd?n. Jag hade  redan kikat lite i de avskrivna kyrkböcker som finns på Stockholms Stadsarkivs hemsida och inte funnit henne men det finns måååånga församlingar kvar. Hysste egentligen inget större hopp om att finna henne eftersom hon var barnhusbarn.  
 
Tänkte att jag får väl börja med de stora förs. ialla fall och valde Kungsholms (Ulrika Eleonora fs) som den första. Tror du inte jag hittar henne på en gång!!!!
 
Denna information har jag nu om Sophia Albertina Röd?n som då visar sig vara född i Kungsholms fs 1825-05-21:
 
Far Kurir Peter Larsson Röd?n (hans namn skrivs dock ibland Rödin varför en tråd under Stockholm är att föredra), född 1785-08-14 enligt hfl. Födelsefs än så länge okänt.
 
Mor Maria Catharina Westberg (förkortas ibland som Maja Cajsa) född 1783-08-14. Har inte hennes födelsefs heller.
 
Syskon:
 
Petter Otto, född 1820-03-27 (tvilling med)
Maria Charlotta, född datum som ovan
Carl Wilhelm, född 1823-02-01 i Adolf Fredriks fs (Carl Wilhelm måste vara den C.W Röd?n som omnämns i Sophia Albertinas vigselnotis)
 
När Sophia Albertina föds är familjen som sagt var bosatta på Kungsholmen, kv. Äpplet. De utflyttar dock 1826 till Hedvig Eleonoras fs. Något närmre datum återges inte och utflyttningslängden för detta år saknas på Genline. Tack vare de avskrivna inflyttningslängderna för Hedvig Eleonora som finns på Stockholms Stadsarkivs hemsida så återfinner jag familjen (nu med efternamnet Rödin). Dels i BIa:3, sid 66, dels i BIa:4, sid 84. Och där är det stopp. Jag förstår mig inte på hfl för Hedvig Eleonora (rörig) och kan inte fortsätta följa familjen.  
 
Kan någon återfinna familjen? Albertina Sophia kom redan som barn till Västansjö, Högsjö (Y) = Ångermanland men när och varför?
 
Helene